fbpx

”…vi frigör mer tid och skapar mer värde för våra kunder” 

MJ Construction AB drivs av två kreativa bröder som under hela uppväxten haft visionen att driva ett byggföretag tillsammans. Efter att ha samlat på sig en gedigen grund genom åren, tog de steget och blev egenföretagare. 
 
Hej Jerry, kan du berätta lite om ert kommande projekt och vad gör det speciellt? 
– Vi har fått förtroendet att uppföra stommen till en unik villa på Lidingö. Det är på många sätt ett spektakulärt hus, och vi har varit med genom hela processen, från stomprojektering till tillverkning. Nu går vi in i fasen där vi ska uppföra huset på plats. Det kommer att ta cirka tre veckor från att vi börjar montera stommen tills det är klart. Huset är i tre plan, bestående av prefabricerade element i betong och stål, som levereras färdigtillverkade med lastbil och lyfts på plats med en mobilkran. Efter stommontaget kommer våra snickare att fortsätta med in- och utvändiga stomkompletteringar i ungefär sex månader. Vi är glada att få vara en del av detta projekt och bidra med värde för vår kund. 


Hur använder ni Byggdagboken i byggprojektet? 
– I projektet kommer vi att använda oss av Byggdagboken på flera sätt, från tidrapportering, dagbok och egenkontroller till ekonomi. Vi vet värdet av att ha koll på dokumentation redan från start, och att Byggdagboken samlar allt som behövs för det. Det skapar förutsättningar genom hela projektet för att på ett enkelt och förståeligt sätt kunna utföra det.  

 
Vilka fördelar ger Byggdagboken jämfört med tidigare arbetssätt? 
– Problemet ligger annars ofta i att det är en process att jobba i flera olika system, vilket kan krångla till saker i onödan. Många bolag har ju olika system för att hantera projektstyrning, d.v.s. ett program för ekonomi, ett för tidrapportering, ett för egenkontroller etc. Det blir lätt bökigt att faktiskt utföra allt på flera plattformar. Vi vill att det ska vara enkelt att sköta administration och med Byggdagboken kan vi samla allt på samma ställe. Det ger oss förutsättningar att lägga rätt tid på rätt plats.  

 
Har ni några tips till andra som funderar på att digitalisera sin admin? 
– Vi känner att vi frigör mer tid och skapar mer värde för våra kunder och våra anställda genom att automatisera dokumentationen där det går, samt förenkla den. Vår verksamhet handlar om att skapa nöjda kunder, både i form av resultatet av det vi skapar och i dokumentform. Byggdagboken hjälper oss att förenkla processen kring dokumentation, vilket är väldigt värdefullt för oss. 

Relaterat innehåll

”Man får betalt för sitt jobb. Man sparar tid!”

Projektkonsulten i Sverige AB är baserade i Söderhamn i Hälsingland och arbetar över hela Sverige, både som underleverantör till större totalentreprenörer och som totalentreprenör med inhyrd personal. Uppdragen består av...

Byggdagbokens kund Infrakraft

Så effektiviserade Infrakraft sin projektledning med Byggdagboken

Azhar Al-hilali, platschef på Infrakraft Sverige AB i Göteborg, berättar om hur det digitala verktyget Byggdagboken har effektiviserat arbetet och förbättrat kommunikationen med beställare. Här delar han med sig av...

AB Mullsjö Brunnsborrningar satsade på Byggdagboken som digitalt projektverktyg

Som ett familjeföretag med rötter från 1956, specialiserar sig AB Mullsjö Brunnsborrningar på vatten- och energiborrning över hela Sverige. För att modernisera och effektivisera verksamheten sökte man ett digitalt projektverktyg....

Petteri Olsén ny vd på tech-bolaget Byggdagboken

”Vi ska göra en tillväxtresa och etablera oss på nyamarknader” Petteri Olsén — VD Byggdagboken, det ledande svenska tech-bolaget inom digitalalösningar för byggindustrin, har utsett Petteri Olsén till ny vd.Med...

”Vi slipper åka ut och hämta underlag hos montörerna” 

En av våra större kunder är Vattenfall Services, som har använt Byggdagboken i några år och arbetar tillsammans med hundratals entreprenörer för att kontinuerligt följa och dokumentera händelser i sina...