Östlunds Entreprenad i Mellansverige AB

Hej Alexander Oscarsson, berätta lite om ditt företag.

– Vi Östlunds Entreprenad i Mellansverige AB är en entreprenadfirma från Uppsala som erbjuder entreprenad, schakt, lyft och byggkörning. Våra 30-35 anställda jobbar runt om i Uppsala och Stockholm med uppdrag från stora aktörer som NCC, Peab och Skanska men även stora och små egna jobb på marksidan.

Vad var bakgrunden till att ni sökte ett digitalt projektverktyg?

– Vi skulle få ett jobb med nya tunnelbanan i Hagastaden i Stockholm. Där fanns det ett krav att projektet skulle vara helt pappersfritt, något de större beställarna går alltmer mot. Då började vi kolla på appar.

Varför valde ni just Byggdagboken?

– Eftersom jag är från Ljusdal och kände en del folk på Byggdagboken, så ville vi förstås testa deras produkt. Sen verkade appen också så enkel och pedagogisk för mina grabbar, så det avgjorde absolut saken.

Hur smidigt gick det att komma igång?

– Vi fick jättebra hjälp via teamsmöte med deras experter, där vi delades upp i mindre grupper som fick provköra appen. Vissa behövde lite mer guidning och andra mindre. Men överlag gick det snabbare än vad jag trodde att få hela gänget att komma igång.

Vad har ni för serviceupplevelse?

– De svarar alltid direkt och hjälper till med allt; verkligen en superbra support. Vi är helnöjda.

Vilka funktioner använder ni idag?

– I början körde vi bara maskinrapport, men sen har vi tillfört fler och fler funktioner. Och det har varit väldigt enkelt och flexibelt att utöka, så idag kör vi dagboken, tidrapport, maskinrapport, arbetsorder och egenkontroller i appen. Detta är nog vårt ultimata upplägg, men sen lär man sig ju hela tiden att jobba enklare i systemet.

Hur har Byggdagboken förändrat era arbetsdagar?

– Det är framför allt enkelheten att bara slå upp datorn och hämta ut alla timmar och mejla alla beställare. Förr körde vi faktiskt runt och hämtade in körsedlar, tidrapporter och dieselkostnader. Har det blivit något fel nu så är det mycket enklare att ändra. Gubbarna behöver inte göra så mycket för nu finns alla projekt förinlagda, vilket betyder att de får mer tid över till sitt.

Relaterat innehåll

”Enklare att påvisa händelser för att undvika tvister”

På Byggdagboken har vi kunder och användare inom en rad olika sorters verksamheter, främst inom byggbranschen men också flera kommuner. En av våra större kunder, Vattenfall Services, har använt Byggdagboken...

Från kaos till digital kontroll

Berg & Väg i Strängnäs AB, grundat 2018, har snabbt blivit ett känt namn inom markarbeten runtom i Stockholmstrakten och i Strängnäs. Företaget specialiserar sig på allt från grundläggning till...

Därför är det viktigt att digitalisera din verksamhet 2024!

Vi har återigen tagit ett snack med Johan Jonsson, teamleadare på vår kundvårdsavdelning. Denna gång gäller det digitaliseringen i byggbranschen, och varför den kanske är viktigare än någonsin just nu....

Nu tillgänglig på engelska – Byggdagboken för internationell användning!

Vi på Byggdagboken är glada över att meddela att Byggdagboken nu finns tillgänglig på engelska! Detta är ett stort steg framåt i vår strävan att göra Byggdagboken tillgänglig för en...