Projektkonsulten i Sverige AB är baserade i Söderhamn i Hälsingland och arbetar över hela Sverige, både som underleverantör till större totalentreprenörer och som totalentreprenör med inhyrd personal. Uppdragen består av allt från ytskiktsrenoveringar till badrum, kvalitetsarbete för tätskikt och rördragningar. Med många uppdrag och mycket personal gäller det att ha koll, något vi tog ett snack om med bolagets vd, Lars Siggstedt.
Hej Lars, berätta om hur er administration såg ut innan ni började använda Byggdagboken?
– Det skickades bilder via sms och man hade ingen koll på när någonting var gjort, eller hur lång tid det tog. Det var också svårt att hålla koll på tider och kommunicera med underleverantörer. Allt detta påverkade kundnöjdheten negativt.
Vad fick er att välja Byggdagboken?
– Vi hade en liknande, simplare variant som inte var helt tillfredsställande. Då kändes Byggdagboken mer intressant. Först tänkte vi att det lät dyrt, men sedan insåg vi att det är väldigt prisvärt. Det underlättar mycket att få hjälp att registrera och dokumentera. Nu vill killarna inte vara utan Byggdagboken!
På vilket sätt har appen påverkat er vardag?
– Innan vi började använda Byggdagboken var administrationen manuell och kaotisk, och det var svårt att hålla koll på tider och kommunikationen med underleverantörer. Med Byggdagboken blev allt mycket mer strukturerat, särskilt när all personal började använda appen rätt. Nu är det enklare att göra egenkontroller. Med en liten modul kan vi sammanställa tider och se att kalkylerna håller. Personalen slipper spara bilder i mobilen, det blir enklare och snabbare och vi får mer transparens. Det sparar oss mycket tid.
Vad säger era kunder?
– Kunderna känner sig trygga med att allt är bra dokumenterat, för nu kan våra beställare transparent se tidsåtgången. Jag brukar även lägga in underleverantörer och våra kunder har till och med börjat efterfråga att vi använder Byggdagboken.
Kan du berätta om några specifika funktioner ni använder frekvent?
– Tidrapport och dagbok. Det gör det enkelt att följa dag för dag vad alla har gjort. Nu håller vi på att bygga ut med kalkyler, fakturering och sammanställningar. Det är bra att det är enkelt att integrera Fortnox för fakturor och löneutbetalningar.
Hur användarvänlig är appen?
– Som med allt kan det kännas svårt i början – men nu är det jättelätt, även om vissa moduler är för stora för oss.
Hur fungerar kontakten och supporten med Byggdagboken?
– De är alltid otroligt tillmötesgående när man hör av sig!
Skulle du rekommendera Byggdagboken till andra?
– Jag har redan rekommenderat den till folk jag känner! Anledningen är att det fungerar så bra och enkelt för byggprojekt. Man får betalt för sitt jobb, man sparar tid. Alla jag pratat med inser snabbt att det är prisvärt.