Från kaos till digital kontroll

Berg & Väg i Strängnäs AB, grundat 2018, har snabbt blivit ett känt namn inom markarbeten runtom i Stockholmstrakten och i Strängnäs. Företaget specialiserar sig på allt från grundläggning till mer detaljerade stenarbeten och terrassbyggen. Men bakom de fysiska arbetena döljer sig också en hel del administration, något som bolagets vd Åke och deras ekonomiansvarige Ewy har haft sina utmaningar med.

Hej Åke och Ewy, berätta hur såg er administration ut innan ni började använda Byggdagboken?

Åke: Tidigare kändes det som vi levde i stenåldern med alla dessa löspapper och manuella tidrapporter. Det var lätt att papper försvann eller hamnade i fel bil – en riktig röra som kunde stjäla timmar från vårt arbete.

Vad fick er att välja Byggdagboken?

Åke: Vi startade faktiskt passivt med Byggdagboken, men efter en mycket informativ genomgång insåg vi appens potential. Det blev startskottet för en större digital förändring.

På vilket sätt har denna digitala lösning påverkat er vardag?

Ewy: Det har verkligen revolutionerat vår arbetsdag. Jag är anställd inom ekonomi och administration men jobbar på distans. Tidigare skannade Åke handskrivna tidrapporter till mig som jag i min tur bifogade fakturan. Nu hanterar vi allt från fakturaunderlag till löneunderlag direkt i appen, veckovis. Vi har ersatt pappershögar med digitala rapporter, vilket sparar oss flera timmar varje dag.

Kan ni berätta om några specifika funktioner ni använder frekvent?

Åke: Vi använder framför allt tidrapporter, offerter och projektuppföljning för jämförelse mellan anställda och deras löneutbetalningar. Snart kommer vi även att kunna skicka dessa för attest direkt till våra uppdragsgivare.

Hur användarvänlig är appen?

Ewy: Den är väldigt enkel och intuitiv. Allt är lätt att förstå och hantera, vilket gör den till en dröm för oss som tidigare brottades med pappersarbete och manuella system.

Hur fungerar kontakten och supporten med Byggdagboken?

Åke: De är fantastiska, snabba att svara och löser problem direkt. De är också väldigt trevliga, så länge man undviker att skämta om Ljusdals bandy, haha!

Har användningen av Byggdagboken påverkat er lönsamhet eller kundrelationer?

Ewy: Absolut, det är som natt och dag. Vi sparar inte bara tid, vilket ju är pengar, utan våra kunder uppskattar också hur smidigt allt fungerar nu jämfört med tidigare. Det här är en lika stor förändring för oss som månlandningen var för världen!

Skulle ni rekommendera Byggdagboken till andra?

Åke: Jag skulle definitivt rekommendera den. Den har förändrat vårt arbetssätt totalt. Utan Byggdagboken skulle vi nästan överväga att lägga ner verksamheten, så viktig har den har blivit för oss.

Relaterat innehåll

Därför är det viktigt att digitalisera din verksamhet 2024!

Vi har återigen tagit ett snack med Johan Jonsson, teamleadare på vår kundvårdsavdelning. Denna gång gäller det digitaliseringen i byggbranschen, och varför den kanske är viktigare än någonsin just nu....

Nu tillgänglig på engelska – Byggdagboken för internationell användning!

Vi på Byggdagboken är glada över att meddela att Byggdagboken nu finns tillgänglig på engelska! Detta är ett stort steg framåt i vår strävan att göra Byggdagboken tillgänglig för en...

Vinn borrskruvdragare från Makita!

Tävling! Vinn Makita borrskruvdragare inklusive 2 batterier och laddare. Allt du behöver göra: 1. Följ Byggdagboken på Instagram, LinkedIn eller Facebook 2. Tagga en kompis eller kollega i inlägget på...

Johan tipsar – Ha koll på dina ÄTOR!

ÄTA som är den förkortning på ändring, tillägg och avgående arbeten är kanske just nu, viktigare än någonsin. Johan Jonsson, teamleadare på kundvårdsavdelningen påpekar att det är otroligt viktigt att...