Därför är det viktigt att digitalisera din verksamhet 2024!

Vi har återigen tagit ett snack med Johan Jonsson, teamleadare på vår kundvårdsavdelning. Denna gång gäller det digitaliseringen i byggbranschen, och varför den kanske är viktigare än någonsin just nu.

  • Tjena Johan. Hur viktigt anser du att det är för byggbranschen att övergå till digital rapportering år 2024?
    • Jag tycker det är väldigt viktigt, av många olika anledningar. Du har den uppenbara aspekten av det, som är att det finns en smidighet i att allt underlag sparas digitalt på ett och samma ställe. Det finns många företagare där ute som idag får samla in olika rapporter ifrån alla håll och kanter, där det sedan ska ”klistras ihop” till ett samlat underlag som ska presenteras för din kund. Det betyder att det tar extremt mycket tid för den som sitter med hanteringen, samtidigt som att vägen blir lång för dig som sitter med fakturering. Har du Byggdagboken till det här, så kan du i realtid följa upp dina projekt och hålla koll på vilka kostnader och intäkter som finns. Vi vet även idag att kraven blir allt hårdare på digital rapportering. 
  • Märker vi någon skillnad idag kontra 2-3 år sedan, att många fler beställare/entreprenörer kräver att du ska rapportera digitalt?
    • Absolut! Jag tycker man ser en stor skillnad. Jag upplever att det är vanligare nu än då. Det ställs tydligare riktlinjer redan vid upphandling av projekt, att det ska finnas digitala dagböcker som rapporteringen ska gå via. Vi har även exempelvis Trafikverket som inför 2024 gått ut med att det kommer att ställas krav på digital rapportering av miljödata.
  • Du som är i daglig kontakt med projektledare, ägare, beställare.. Vad upplever du att den samlade bilden kring digitaliseringen? Börjar det bli en mer acceptans eller är det fortfarande en fråga som är delad, att många fortfarande vill köra analogt?
    •  Min erfarenhet är att det går åt rätt håll. Med det menar jag att det fortfarande finns de som fortfarande vill arbeta ”analogt”, men att det är allt fler som väljer att gå över till digital rapportering. 
  • Vad är riskerna med att inte digitalisera sig idag? 
    •  Det finns såklart många risker. Den största av dom anser jag vara att du mister en trygghet för dig och ditt bolag. Det kan handla om att du saknar dokumentation på ett specifikt arbete, som gör att du inte kan få betalt för stora summor pengar och det i sin tur gör att du tvingas lägga ner ännu mer kostnader på rättsliga tvister, där du har risken att förlora just pga. din bristande dokumentation. Jag har varit med om allt för många gånger där kunder kommer in med just den erfarenheten, för att man trott att det ”aldrig ska hända en själv”. Så vänta inte tills det händer, utan se till att jobba proaktivt. Få en översikt på dina projekt i realtid, och se till att väldokumenterade underlag som kommer gör att du får betalt för det du gör!

För att boka en demo av Byggdagboken där vi tillsammans kikar på hur vi kan hjälpa dig i resan mot det digitala, klicka här!

Relaterat innehåll

Från kaos till digital kontroll

Berg & Väg i Strängnäs AB, grundat 2018, har snabbt blivit ett känt namn inom markarbeten runtom i Stockholmstrakten och i Strängnäs. Företaget specialiserar sig på allt från grundläggning till...

Nu tillgänglig på engelska – Byggdagboken för internationell användning!

Vi på Byggdagboken är glada över att meddela att Byggdagboken nu finns tillgänglig på engelska! Detta är ett stort steg framåt i vår strävan att göra Byggdagboken tillgänglig för en...

Vinn borrskruvdragare från Makita!

Tävling! Vinn Makita borrskruvdragare inklusive 2 batterier och laddare. Allt du behöver göra: 1. Följ Byggdagboken på Instagram, LinkedIn eller Facebook 2. Tagga en kompis eller kollega i inlägget på...

Johan tipsar – Ha koll på dina ÄTOR!

ÄTA som är den förkortning på ändring, tillägg och avgående arbeten är kanske just nu, viktigare än någonsin. Johan Jonsson, teamleadare på kundvårdsavdelningen påpekar att det är otroligt viktigt att...