Oförutsedda händelser kan utgöra en betydande del av entreprenaden. Dessutom har kraven på att underrätta beställaren om tilläggsarbeten ökat (AB 04). Det är lätt att gå miste om ersättning för utfört arbete om inte dokumentationen finns. Med Byggdagboken har du alla möjligheter att hålla reda på alla ÄTA-arbeten. Integrationen med Byggdagbokens dagbok gör det än mer vattentätt.

Det gäller att snyggt och enkelt presentera vad du vill ha betalt för. Det ska vara lätt att registrera en ÄTA, prissätta den och skicka den till beställaren.

Hur fungerar ÄTAN idag?

Under fliken Ändringar/Tilläggsarbeten såg du aktiv ÄTA gjord för den dagen, med Beskrivning, Utfört arbete idag samt valda artiklar och inlagda kostnader.

För att se en beställares kommentar var du tvungen att klicka på ’’Kommentar’’ och en ny pop-up sida dök upp.

För att lägga till artiklar i efterhand, avisera till beställare, eller avsluta en ÄTA så klickade användaren på redigeringsknappen längst till vänster och fick upp en ny pop-up för hantering av detta.

Skapandet av ny ÄTA

  1. Klickar ’’Ny ÄTA’’
  2. Användaren upp en pop-up flik, där skrivs det i en Beskrivning, Utfört arbete, Artiklar samt en JA/NEJ knapp om ÄTAn ska vara aktiv för avisering till Beställare i projektet. Avsluta med att klicka Spara
  3. För att lägga till bilder i ÄTAn behöver sedan användaren klicka på ’’filhanterings’’ -knappen, en ny pop-up kommer upp och användaren väljer sedan ’’bläddra’’ för att välja en bild från datorn alternativt ta ett foto med mobilen/padda. Avsluta med att klicka Spara
  4. För att sedan lägga till fler artiklar och avisera (skicka iväg)  ÄTAn till en kopplad beställare, behöver användaren klicka på ’’redigera’’ -knappen på ÄTAn, och öppna en ny pop-up, sedan klicka ’’JA – Avisera till beställare’’ för att ÄTAn ska skickas till beställarens vy för godkännande.

Fortsätta på en ÄTA

  1. Användaren klickar på ’’Fortsätt på ÄTA’’ och får upp en pop-up med samtliga ÄTOR på projektet.
  2. Klickar sedan ’’Fortsätt’’ för att välja vilken ÄTA användaren vill arbeta med.
  3. Där ser användaren ÄTA-nr, beskrivningen av ÄTAn samt tidigare använda artiklar, sedermera kan användaren fylla i ’’Utfört arbete idag’’ och fylla på med artiklar.  Avsluta med att klicka Spara.

Tillägg:  Samtliga användare med behörighet att arbeta med Dagboken i projektet får även tillgång till att se inlagda kostnader för ÄTAn.

Sammanställning av ÄTA

  1. Sammanställning Per Projekt
  • Här får användaren om önskat en sammanställning av den totala inlagda kostnaden av ÄTOR på projektet.
  1. Sammanställning ÄTA
  • All information per ÄTA på det specifika projektet sammanställs här med totala kostnader, status, fakturanummer och kommentarer.
  • Användaren kan även i denna vy skapa en PDF på en ÄTA som inkluderar inlagda kommentarer, bilder och kostnader.
  • Samt snabblänk till ÄTA-liggaren.

ÄTA-Liggaren

  1. Här återfinns alla ÄTA och sorteras som Nya, Aktiva och Avslutade.
  • Möjligheterna som finns i ÄTA-liggaren idag är begränsade till att enbart redigera ÄTA-numret, beskrivningen och radera ÄTAn.

Hur kommer det att fungera efter uppdateringen?

Efter uppdateringen hittar du fortfarande ÄTA-liggaren bekom denna knapp:

i navigationsspalten till vänster. Vi har anpassat denna ÄTA-liggaren så att det blir enklare för administratörer att hantera alla deras ÄTOR på olika projekt samlad på ett enda ställe.

Skapa ÄTA

Klick på ”Skapa ÄTA” knappen till höger.

Skriv ner var denna ÄTA handlar om. I regeln är ”Kontrolleras av beställare” ikryssad därför att en beställare måste godkänna ÄTAN och de extra kostnader som den innehåller.

Jobba på ÄTA i dagbok

I dagboken kan du rapportera på ”påbörjade ätor” genom att klicka på ”Skapa ny rapport”. Om ingen har börjat jobba på ÄTAn ska du först klicka på ”Rapportera på ÄTA” för att öppna den nya ÄTA som du ska jobba på.

Godkänna ÄTA som beställare

Om du är beställare loggar du in på ditt ”Beställare kontot”. Du klickar på knappen ”ÄTA” och sen på den ÄTA som du vill öppna. Här kan du kommunicera med din entreprenör och godkänna eller återsända en äta.

Varför väljer vi att göra den här uppdateringen?

Vi har fått allt fler större kunder. För att redigera ÄTOR var våra kunder tvungen att öppna ÄTOR i dagboken. Nu med den nya ÄTA liggare vill vi göra det enklare för våra kunder att hantera deras ÄTOR via en enkel funktion samlad på ett enda ställe. Vårt mål är att göra det enklare och smidigare för våra kunder att få koll med ett klick.

När går uppdateringen live?

Vi börjar med att rolla ut vår uppdatering på onsdag den 27e juni. Vi kommer att göra detta i batcher av 100 kunder. Under fredag borde alla våra kundprofiler vara uppdaterat.

Alla befintliga och påbörjade ÄTOR borde flytta över till den nya ÄTA liggare utan problem.

Skulle det uppstår problem eller om du har frågor angående den nya ÄTA Liggare får du gärna kontakta oss på:

Telefon : 0651 – 57 57 60
E-post : info@byggdagboken.se

Kategorier: Aktuellt